Jednym z pierwszych elementów na jakie zwracamy uwagę kupując w sklepie internetowym, jest jego wygląd. Sklep internetowy który wygląda czysto, profesjonalnie i efektownie kojarzy nam się dobrze i ma zwiększoną wiarygodność. Faktycznie oznacza to również bardzo często, że firma prowadząca sklep jest solidna, zainwestowała w niego duże środki i kupując w takim sklepie, będziemy również dobrze obsłużeni. Jeżeli chodzi o OpenCart, na szczęście do wyboru jest bardzo wiele gotowych szablonów, które można błyskawicznie zainstalować do sklepu i dzięki drobnym poprawkom – przystosować tak, aby nasz sklep wyglądał jak marzenie. Nie da się ukryć, że budowa własnego szablonu zupełnie od podstaw jest zajęciem żmudnym i pracochłonnym, ale dzięki systemowi templatów w OpenCart wcale nie musimy tego robić. Wystarczy skorzystać z jednego z gotowych szablonów, dostępnych na różnych Marketplacach. Największy z nich – poświęcony templatom do różnych sklepów, Themeforest, oferuje kilkaset szablonów OpenCart, w cenie od 30 do 50 dolarów, a więc maksymalnie 150 – 170 złotych. Za szablon możemy płacić w sklepie Themeforest przy pomocy PayPal, ale nawet przez polskie płatności elektroniczne i otrzymujemy go z kompletną dokumentacją, która pozwoli łatwo go zainstalować i customizować do swoich potrzeb. Większość nowych szablonów posiada duże możliwości konfiguracyjne i jest wyposażona w panel administracyjny, w którym możemy zmienić wygląd, kolory, logo, czy czcionki, bez konieczności grzebania w plikach .tpl szablonu, nie jest więc wymagana żadna wiedza do przystosowania go do sklepu.
Instalacja jest najczęściej bardzo prosta i opisana w dokumentacji. Zazwyczaj kopiujemy pliki template’a do głównego katalogu naszego sklepu, następnie uruchamiamy go przez wybranie nowego szablonu w ustawieniach sklepu. Dodatkowo, niektóre szablony mogą wymagać instalacji VQMod oraz uruchomienia modułów w ustawieniach modułów sklepu. Końcowym etapem jest przystosowanie szablonu do sklepu. Jeżeli nie wykonujemy jakichś zaawansowanych customizacji, wygląd sklepu z gotowego szablonu możemy bezproblemowo przygotować już w pół godziny.
W tym artykule recenzuję 10 takich najciekawszych i nowoczesnych szablonów, które dostępne są w Themeforest i które pozwolą szybko przygotować sklep do działania.
1. LagonShop
Jest to template typu Responsive, czyli dobrze wyświetlający się na urządzeniach o różnych wielkościach ekranu, jak tablety i komórki. Jest bardzo efektowny graficznie, przykładowe sklepy jakie prezentowane są w demie to moda, zabawki, elektronika czy meble, a więc można go zastosować w szerokim zakresie sklepów. Jest zoptymalizowany pod SEO, z możliwością konfiguracji 1, 2 lub 3 kolumn oraz oparty o system 960 Grid, ma więc duże możliwości dostosowania do wymagań użytkownika.
2. Sellegance
Jak nazwa wskazuje, jest to bardzo elegancki, czysty szablon OpenCart. Wykonany w technologii Responsive i HTML5, co zapewnia, że będzie dobrze wyglądał na wszystkich przeglądarkach. Z punktu widzenia SEO, ważne jest to, że nie wykorzystuje tabelek, a warstwy, co ułatwia jego indeksowanie przez roboty. Mozna go zbudować w wersji bez sidebara, albo z sidebarem po prawej lub lewej stronie. Szablon nie modyfikuje żadnych plików OpenCart, co oznacza, że można go instalować także już na zmodyfikowanej wersji sklepu.
3. Simple Great
Minimalistyczny z wyglądu, ale potężny w możliwościach szablon, z aż ponad 300 różnymi ustawieniami, dostępnymi w panelu administracyjnym szablonu. Zbudowany w oparciu o HTML5 i CSS. Ciekawym bonusem jest także system blogowy, którego standardowo nie ma w OpenCarcie.
4. Gazal
Bardzo efektowny graficznie, przypominający nieco sklep Amazon, o złożonej strukturze, ale jednocześnie z dobrze zorganizowanym kodem. Ten szablon jest jednym z najlepiej ocenianych na ThemeForest. Bardzo zaawansowany technicznie, posiada dodatkowe moduł bloga, ostatno dodanych, a nawet wbudowany widget Facebooka.
5. Journal
Kolejny template, z bardzo obszernymi możliwościami konfiguracji. Posiada wielopoziomowe menu, autosugestię wyszukiwania, a nawet moduł slideshow. Można w nim również używać czcionek Google, dzięki czemu nie jesteśmy ograniczenie do standardowego Ariala i Verdany. Gotowy układ graficzny i kolorystyczny można w nim następnie zapisać, i w dowolnym momencie zmieniać.
6. Pinshop
Bardzo interesujący i najbardziej oryginalny z prezentowanych tu modułów. Definitywnie nie do każdego typu sklepu, ten szablon przekształci twój OpenCart w sklep o układzie znanym z kierowanego raczej do kobiet serwisu Pinterest. Produkty wyświetlane są w formie tabeli, która ładuje się w miarę przewijania, prezentując produkty w formie estetycznych obrazków. Najlepszy na sklepy z odzieżą, biżuterią lub akcesoriami, ten szablon sprawi, że twój sklep z pewnością będzie się wyróżniał.
7. Cupid
Szablon z ogromnymi możliwościami konfiguracyjnymi. Układ strony głównej można łatwo zmieniać na wiele sposobów, wybierając jego wygląd z nieskomplikowanego panelu administracyjnego. Posiada wbudowane ponad 500 fontów Google, dowolność w doborze kolorów i tła. Ciekawym dodatkiem są też wektorowe ikony, które bardzo szybko renderują się na każdym urządzeniu – także tablecie i telefonie.
8. Aquacart
Czysty i estetyczny wygląd, dobrze nadający się do sprzedaży produktów luksusowych to niejedyna zaleta tego szablonu. Posiada on zaawansowane możliwości konfiguracji, zbudowany jest w technologii Responsive oraz oparty o CSS i HTML5. Nie nadpisuje żadnych plików OpenCart, dzięki czemu można go stosować nawet do mocno zmodyfikowanych sklepów.
9. Beauty Shop
Znakomity szablon, który można wykorzystać właściwie do każdego typu projektu, nie tylko do projektów związanych z modą czy kosmetykami. Posiada ponad 200 wzorów tła, 500 fontów Google i kilkaset możliwości konfiguracji, w tym nagłówek, slidery, bannery promocyjne, produkty polecane, stopka, czy widget Facebook. Konfiguracja tego szablonu jest prosta i przyjemna, a jednocześnie daje wrażenie pełnej kontroli nad wyglądem sklepu.
10. Herbal
Herbal to nieskomplikowany szablon, utrzymany w „ziołowej”, zielonej tonacji, na przykład dla sklepów ze zdrową żywnością, kosmetykami naturalnymi, czy produktami eko. Jest on dwukolumnowy i dobrze udokumentowany.