Jak wiadomo, hosting to miejsce na serwerze, na którym „składowana” jest nasza stron, lub w przypadku OpenCart – sklep. Wybór dobrego hostingu gwarantuje, że nie będziemy mieli problemów na przykład z awariami sklepu, a ewentualne wsparcie będzie nam skutecznie udzielone przez pomoc techniczną. Na samym początku podkreślę, że OpenCart jako szybkie i stabilne oprogramowanie OpenSource nie posiada dużych wymagań, dzięki czemu praktycznie można go zainstalować na każdym płatnym, wirtualnym serwerze hostingowym, nawet najbardziej podstawowym. Jeżeli nie dzielimy sklepu na tym samym hostingu z jakąś inną naszą stroną, wówczas w zupełności wystarczy najmniejszy pakiet w dowolnej, ale wiarygodnej firmie hostingowej, co powinno zamknąć całkowity koszt hostowania naszego sklepu w kwocie 100 złotych rocznie. Oczywiście, nie zalecane jest instalowanie sklepu na bezpłatnym hostingu. Bezpłatne hostingi są awaryjne, nie gwarantują poprawności działania i mają często wiele ograniczeń, a ponadto doklejają reklamy do strony. Przyjrzyjmy się zatem wymaganiom OpenCart:
Wymagania:
- Serwer WWW (np. Apache)
- PHP (co najmniej 5.2)
- baza danych MySQL
- Curl
Są to zupełnie podstawowe charakterystyki każdego serwera wirtualnego WWW, z których polecamy hosting na Template Monster. Zapewnia on również dobrą obsługę techniczną. Dodatkowym atutem przy wyborze hostingu może być dostępny pakiet skryptów, np. Softacoulus albo Installatron, który pozwoli zainstalować OpenCart w ciągu 1 minuty, konfigurując go z poziomu panelu administracyjnego serwera.
Dodatkowe wymagania:
Te wymagania nie są wymienione w specyfikacji oprogramowania i nie są niezbędne do uruchomienia sklepu, ale są przydatne w jego rozbudowie o dodatkowe funkcje. Z doświadczenia wśród nich za ważne uważam następujące:
- Możliwość zmiany czasu wykonywania skryptu .php lub kwerendy bazy danych MySQL – jest to niezbędne przy wykonywaniu dużych eksportów produktów z bazy danych czy pliku .xml do OpenCart, na przykład gdy chcemy przenieść kilka tysięcy produktów z hurtowni internetowej. Brak możliwości wydłużania czasu na wykonanie skryptu skutkuje „zawieszeniem” skryptu i uniemożliwia wykonanie importu.
- Biblioteka PEAR – niezbędna również do importu produktów.
- Więcej niż jedna baza danych – będzie ona potrzebna, jeżeli na tej samej domenie, lub subdomenie chcemy rozbudować sklep o blog firmowy, czy nawet portal. Zarówno Linuxpl jak i Webd posiadają te dodatkowe możliwości konfiguracji.
Serwer hostingowy można także przetestować. W tym celu warto założyć konto demo, najczęściej 14-dniowe i sprawdzić jakie możliwości konfiguracji daje dany serwer. Jeżeli jest to pierwszy sklep, nie warto również inwestować w drogi hosting, a wystarczy najtańszy, ale wystarczający pakiet na przykład w jednej z wymienionych firm. W razie potrzeb, na przykład zwiększonej odwiedzalności sklepu która wymaga większego transferu hosting zawsze można rozbudować.
[box type=”warning” align=”alignleft” ]Jeżeli instalujesz sklep i masz z nim problem, lub nie możesz znaleźć stosownego tutoriala, napisz do nas. Postaramy się znaleźć rozwiązanie tego problemu. [/box]